Středa, 26 ledna, 2022

Pět rad během nikotinové „odvykačky“!

Více článků

Nezáleží na tom, pro kterou metodu se rozhodnete. Pokud se vám podaří přestat s kouřením, můžete si gratulovat k vítězství! Vyhráli jste totiž to nejcennější, život sám!

cigarety krabička
Pokud kouříte a v nejbližší době hodláte tento stav změnit, ať se líbí! Následující řádky berte jako neoficiální výzkum do kuřáckého vědomí a svědomí. Můžete se mnou souhlasit, porovnávat s vlastními zkušenostmi nebo oponovat. Existuje mnoho cest, důležitý je výsledek.

návykový nikotin
Cigarety obsahují návykovou látku, kterou všichni známe jako nikotin. Můžeme mít mnoho dobrých důvodů a předsevzetí, proč chceme přestat. Závislost na nikotinu nám to pořádně „osladí“. Výsledky některých výzkumů dokonce považují nikotin za návykovější, jako heroin.

Nikotin mění rovnováhu chemických látek v mozku. Především ovlivňuje hladinu tzv. dopaminu a noradrenalinu. Změny, které vyvolává, se projevují jako střídání nálad a úrovně koncentrace, které většina kuřáků hodnotí jako příjemné.

Pět „gryf při odvykačke“
Gryf 1.: Důvod, proč chci přestat

Není to jen cíl přestat, ale také důvod proč, nebo pokud chceme, impulsy, které nás k tomu vedly. Nejúspěšnější skupina kuřáků skončila kvůli sobě samotným. Ne kvůli partnerovi, příbuzným, přátelům nebo nemoci. Skončili, protože chtěli. Typická je pro ně odpověď: „Bylo načase.“ Pokud se rozhodneme skončit nezávisle od svého okolí, hrozí nám menší riziko selhání, když se něco v našem okolí změní.

Gryf 2: Ne postupně, ale najednou Mnoho úspěšných dnes už nekuřáků skončilo se svým zlozvykem v jednom okamžiku. Jen několik vyzkoušeli postupně snižovat počet cigaret během dne. Těchto pár později popsalo svou zkušenost: „Znělo to lehčí, ale na mě to prostě neúčinkovalo.“ Proč? Ti, kteří se rozhodli skončit najednou, snadněji se zbavovali závislosti na nikotinu a doprovodných zlozvyků, jako je tomu při postupném odvykání. Zmíním například nervózně prsty, pravidelná „kuřácká“ po celé hodině, káva a cigaretka na ráno, cigareta a následné projímavé účinky atd. Gryf 3: Říci to okolí nebo si to nechat pro sebe

Počet nekuřáků, kterým pomáhalo okolí a ty, kteří si své rozhodnutí nechali pro sebe, je téměř stejný. Vychází nám z toho, že celé to závisí na osobnosti člověka jako dokáže plnit závazky vůči sobě samému a zároveň odolávat nástrahám. Pokud se rozhodneme prozradit záměry svým známým a přátelům, určitě snížíme počet pozvaní na kávu s cigaretku. Nemluvě o kuřáckých přestávkách v práci.

Při přestavěna s kouřením dochází k několika průvodním jevem, které se na první pohled jeví jako zhoršení celkového zdravotního stavu. Je dobré proto vyhledat ve svém okolí úspěšného odvyknutého nekuřáka. Lepší nás připraví na jednotlivé fáze a podrží nás v nejtěžších chvílích.

Na druhé straně, nechceme „věšet na nos“ přátelům už několikátý pokus o ukončení. Pravděpodobně nám nevěří, ještě horší, znají naše slabiny. V tom případě si nechme své tajemství pro sebe. Na pozvání odpovídáme například: „Predchvíľou jsem jednu měl!“ Nebo „Ne, včera jsem to přehnal, dnes mám pauzu.“

Gryf 4: Dobře znát výhody nekouření a připomínat si je V momentě, kdy jsme udělali rozhodnutí, naší nejčastější myšlenkou jsou výhody nekouření. Pozorujeme sami sebe, co se změnilo, odkdy jsme přestali. Máme lepší dech, oblečení stále voní. Bolí nás hlava? Nevadí, právě se zbavujeme závislosti a vyrovnává se nám tlak. Kolegové jdou „na kuřáckou poradu“? Tak toto je těžší oříšek.

Vezměme si do práce oblíbený parfém a používejme ho po trošce během každé kuřácké přestávky. Případně si umývajme ruky. Když se kolegové vrátí, pocítíme jasný rozdíl. Někdy vidět, slyšet a cítit znamená víc, než vědět. Držíme se tohoto pravidla. Pokroky spatříme při vycházení schody, při vychutnávání jídla. Věnujme peníze za krabičku na charitu nebo si pořiďme za to chutné ovoce, případně jinou pamlsek. Vše, co děláme, děláme s vědomím, že je to lepší, než když jsme kouřili. Neklameme se, ono to skutečně je tak!

Gryf 5: Buďme příkladem

Nic netřeba přehánět. Není třeba, abychom se rozhodli překonvertovat všech kuřáků ve svém okolí na nekuřáky. Naše otravné napomínání a kázání může způsobit, že se nám budou vyhýbat.

Na druhé straně, pokud jim sem- tam zmíníme, jak se dobře cítíme a uvedeme skutečný důkaz z vlastní zkušenosti, získáme si jejich sympatie. Zejména buďme upřímní, reálné popišme pro a proti svého rozhodnutí přestat s kouřením. Sami si opakujeme, proč jsme se tak rozhodli a co od toho očekáváme, případně jaké pozitivní výsledky se stihli od té doby projevit.

- Reklama -události

Více článků autora

- Reklama -pr clanky

Nejnovější články